woensdag 25 september 2013

¡La Fiesta de la Cerveza!



 Welkom terug!

Afgelopen weekend ben ik naar het Oktoberfest geweest. En nee, helaas niet dat in München. Ook in Málaga is het Oktoberfest, in het Spaans Fiesta de la Cerveza (letterlijk vertaald: feest van het bier). Deze week dus niet zoveel aandacht voor de Nederlandse cultuur, maar wat meer voor die van onze oosterburen. 

Goed, voordat we erheen gingen had ik me er vrij weinig van voorgesteld. Ik had verwacht dat het niet meer zou zijn dan een slechte imitatie en veel kleinschaliger dan het evenement in München waar ik veel verhalen over gehoord heb, maar waar ik helaas nog nooit geweest ben. Maar ik werd positief verrast.

 Op het eerste gezicht doet het logischerwijs allemaal erg Duits aan, een Duitse vriendin vertelde me toen we er waren dat het bijna was alsof ze thuis was. Maar kijk een beetje beter en dan is het een bijzondere samensmelting van verschillende culturen.

Licencia de la imagen: Carlos Varela


Om te beginnen vind het evenement plaats in het Plaza de Toros. Een karakteristiek stadion in Málaga waar al sinds de 19e eeuw stierengevechten plaatsvinden, wat toch, ook al ben je er een tegenstander van of niet, een icoon is van de Spaanse cultuur. Naast het bier vloeit ook tinto de verano er rijkelijk. Dit is een typisch Spaans mixdrankje van rode wijn met citroensap. Wat het eten betreft: naast typisch Duitse dingen zoals Flammkuchen en braadworst kan men er niet alleen genieten van tapas maar zelfs van Argentijns of Braziliaans eten. Interessant detail is dat er in deze landen relatief veel Duitsers wonen: zo´n 5 miljoen in Brazilie en ongeveer 600.000 in Argentinie. De muziek is veelal Spaanstalig, soms Engelstalig met een zwaar Spaans accent, maar wordt veelal gezongen door een zangeres die qua uiterlijk doet denken aan de Duitse zangeres Nena (redelijk bekend in de jaren ´80 en ´90).
Licencia de la imagen: Dennis van Binsbergen



Al met al viel het me alles mee: er waren veel mensen, redelijke live muziek, en al die verschillende aspecten uit andere culturen zorgen er ook voor dat het niet gemaakt Duits aan doet en dat het geen slechte kopie ergens van wordt. En een lekker potje bier na een lange werkweek smaakt toch ook wel erg lekker. Het eten heb  ik nog niet geprobeerd, want voordat we richting het Oktoberfest gingen heb ik een lekkere paella met zeevruchten gegeten aan het strand.
 


La Fiesta de la Cerveza in Málaga duurt nog 29 September.

¡Hasta luego! 

Dennis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten