woensdag 4 september 2013

Wisseling van de wacht!



¡Hola! Mijn naam is Dennis. Ik ben 22 jaar en ben de nieuwe stagiair bij Málaga ¡Sí! Ik zal ongeveer eens in de week een nieuwe post schrijven op dit blog over mijn tijd hier in Málaga, dingen die ik meemaak, die me opvallen, en vooral over de Spaanse cultuur en de verschillen met de Nederlandse. Deze eerste post gebruik ik om mijzelf voor te stellen en mijn eerste ervaringen met jullie te delen. In latere posts zal ik wat meer op dingen ingaan. Het zal lastig worden om het werk van mijn voorgangster, Caro, te overtreffen, maar ik ga mijn best doen! 

Dik twee dagen geleden, zondag 1 september om een uurtje of 7 in de avond, landde ik op het vliegveld van Málaga. Het betekende het einde van een drukke week, en het begin van een nog drukkere. Ongeveer een half etmaal later zou ik al moeten beginnen op de eerste dag van mijn stage bij talenschool Málaga ¡Si! en hoewel ik wist dat er genoeg te ontdekken en te verkennen viel in deze stad wist ik ook dat dat waarschijnlijk zou moeten wachten tot het einde van de week. Mensen om me heen hadden me al vaak gezegd dat ik eerder zou moeten vertrekken om op zijn minst nog een beetje de stad te kunnen verkennen voordat ik begon met mijn stage en ik geef toe dat ik dat iets anders had kunnen doen. Ongeveer rond een uur of negen kwam ik aan in het appartement en na mijn bagage weggezet te hebben vond ik toch wel dat ik op zijn minst even de buurt moest verkennen, ook om uit te vinden hoe ik de volgende ochtend op mijn werk moest komen, het is immers geen goede binnenkomer om meteen op je eerste dag te laat te komen.  Ik wist dat ik naar een bushalte op zoek moest waar bus 11 vandaan ging. Na een minuutje of vijf lopen zag ik een bushalte en, warempel, bus 11 kwam er inderdaad. Naast de bushalte was een klein cafétje, volgepakt met mensen: oud, jong, man, vrouw, iedereen gezellig bij elkaar. Het liep intussen al tegen tienen op zondagavond dus ik was een klein beetje verbaasd, des te meer omdat er verder op straat bijna niemand te bekennen was. Ik ging even kijken en zag dat ze voetbal aan hadden staan, Málaga tegen Sevilla. In Spanje zijn ze verzot op voetbal, maar dat voetbal op zondagavond laat nog volle cafés trekt vond ik verrassend. Daar zou de horeca in Nederland alleen maar van kunnen dromen. Misschien zouden ze speelschema´s kunnen veranderen, maar ik denk  dat dat juist een averechts effect zal hebben in Nederland. Het zit hier gewoon in de cultuur, het avondeten is hier bijvoorbeeld ook pas vaak tegen tienen, terwijl we in Nederland altijd om 18 uur stipt ons bordje op tafel willen hebben staan (oké een klein beetje generaliseren). Nog steeds als een echte Hollander, ging ik bijtijds naar huis omdat ik ´s ochtends vroeg op moest.

 De eerste ochtend van mijn stage heb ik, voor het magazine van de talenschool waar ik voor werk, MagSí, artikelen vertaald over wat voor moois en leuks er allemaal wel niet in de stad te zien en te doen is. Het was alsof ik een kind was waarvan zijn ouders weg waren, maar nog net niet groot genoeg was om bij de koektrommel te kunnen komen, terwijl ik wist dat deze net was bijgevuld. Hoewel ik van het centrum van Málaga dus nog niets gezien heb, behalve vanuit de taxi op weg van het vliegveld naar de plek waar ik woon, kan ik jullie dus wel vertellen dat ik me hier niet ga vervelen, en dat het zeker de moeite waard is om een bezoek aan deze stad te brengen! Hoewel ik hier dus nog maar twee dagen ben bevalt het Spaanse leven me tot nu toe uitstekend. Ook al woon ik dus buiten het centrum woon zit ik in een leuke, mooie buitenwijk van Málaga.  Als ik mijn huis uit stap en ik kijk naar rechts zie ik de bergen, als ik naar links kijk de zee. Niet slecht toch? Het weer is prachtig, en ´s middags lunchen op een terrasje op het strand, wat overigens prima betaalbaar is, geeft me, hoewel ik 40 uur per week moet werken, toch ook wel een beetje een vakantiegevoel tot nu toe. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik pas twee dagen gehad heb, en er nog 3 voor de boeg heb dus ik weet niet hoe dat zal zijn op het eind van de week. Daarover later meer. 

Wie van plan is naar Málaga te komen, of gewoon geinteresseerd is in de cultuur van deze regio verwijs ik ook graag door naar MagSí. Een magazine voor iedereen met interesse in de trends, de geschiedenis, het nieuws, en al het andere over de stad Málaga.

Dit was het voor nu!

¡Hasta la próxima vez! 


Dennis -- stagiair bij Málaga ¡Sí!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten